storttrechter

Na de kippertrailer gebouwd te hebben kwam ik op het idee om een storttrechter te gaan bouwen.

De storttrechter die ik ga bouwen is ook van van dalen, deze staat aan de veerweg in Huissen zie foto's.

 

Van dalen heeft zelf een loskade aan de rijn, waarbij een rupskraan de lading uit de boot lost.

De trechter ga ik geheel van aluminium maken en de profielen aan de buitenkant worden van kunststof.

Na voldoende foto's te hebben gemaakt werk ik het geheel uit in autocad. Ik had alleen last van de vervorming van de foto's.

De trechter heb ik ook in 3d ingevoerd zodat ik alle snijvlakken kan opmeten.

Een paar aluminium onderdelen heb ik gesoldeerd, dit is met een speciale draad gebeurt die ik op de beurs in Dordmund heb gekocht.

 

Dit is een van de 4 voetplaten en de 2 beugels voor de spiegels. De soldeernaden zijn hier duidelijk te zien.

De draagkolommen bestaat uit een aluminium L20x20x2 met daaraan verlijmde aluminium platen.

De platen geven weer extra stabiliteit aan de hoeklijn.

 

De schuine platen van de trechter pasten exact in elkaar deze hebben een overlap om ze te bevestigen met boutjes.

Ik heb gekozen voor boutjes i.p.v. lijmen omdat je hiermee toch enige tolerantie kunt opvangen en deze platen erg moeilijk verlijmbaar zijn.

Ook zijn boutje betrouwbaarder dan een lijmverbinding. 

 

De opstortingen onder de voetplaten heb ik van hout gemaakt, deze heb ik bekleed met grijze zandkorrels om een betonuiterlijk te verkrijgen.

Nadat alle onderdelen zijn gemaakt heb ik alles in elkaar gezet om te kijken of alles past.

Vooral het aandrijfmechanisme voor de kleppen bezorgde me de nodige problemen.

 

De kleppen gaan open d.m.v. een touwtje die aan 1 zuiger is vastgemaakt. De kleppen gaan terug door de trekveren die ik aan de buitenzijde heb gemaakt.

De kleppen zitten met 2 tandwielen aan elkaar vast, als 1 klep wordt opengetrokken neemt de tandwiel de andere klep ook mee.

Het blijkt dat de kracht te groot is voor de tandwielen (11tanden). De kleppen gaan niet mooi open en dicht.

Ik heb nu de constructie aangepast zodat er maar 1 veer nodig is. De veer heb ik in de zuiger kunnen wegwerken.

Het  was weer uitdaging om de juiste veer te krijgen.

De trechter heb ik nu getest met korrels of alles goed zou doorlopen dit was het geval.

Ik heb ook nog een tijdelijk kapje boven de kleppen gemaakt zodat er minder druk op de kleppen staat, maar de korrels liepen hierdoor zelf minder mooi door.

 

In het messing buisje zit de drukveer verborgen. Op de foto is ook goed te zien dat de UNP profielen dubbel schuin aansluiten.

Het casco is nu helemaal klaar nu nog de aandrijving nog. De kleppen worden radiografisch bediend.

De zender bedient de kleppen en de verlichting. De kracht die nodig is om de kleppen te openen heb ik bepaald door een veer te bevestigen aan de klep

en eraan te trekken totdat de kleppen helemaal open zijn. De lengte van de veer heb ik nu opgemeten. Ik ga nu aan de veer een emmer maken en deze vullen met water

net zo lang totdat de veer uitgerekt is tot 7cm. De kracht is dan bekend. Ik neem wel enige reserve aan voor wrijving enz.

De storttrechter heeft een capaciteit van  56 liter (zonder kop) dit komt overeen met 230m3 in werkelijkheid.

 

Hierboven het 3d model van de storttrechter.

Nu begin ik aan de aandrijving van de kleppen. Ik heb besloten een servo te gebruiken voor de aandrijving van de kleppen. Het voordeel is dat het compacter is en dat je geen schakelaar nodig hebt voor het aan- en uit schakelen van de motor.

Ik heb een servo van 10kg gebruikt deze is ruim voldoende voor de 1kg trekkracht. Het aangrijpingspunt hebt ik na diverse testen bepaald. De afstand is ongeveer 2,4cm.

Trekkracht van de servo nu nog 4,1Kg. Ik heb zelf een plaatje gemaakt waar de kabel aan vast zit. De standaard hevel was te klein.

Om de aandrijving heb ik een aluminium kap gemaakt die te openen is d.m.v. een deksel, zodat eventueel de accu te verwisselen is tijdens een demonstratie.

Op de foto zijn nu goed de diverse onderdelen te zien zoals:aan- uitschakelaar, accu, ontvanger, en servo

 

Het eindresultaat.