Transportband

Nadat de storttrechter klaar was, leek het me mooi om de trechter te vullen met een transportband. De kleine trechter kan dan worden gevuld door een shovel of kraan. De transportband is een eigen ontwerp, waarbij de kleine trechter is afgeleid van de grote. De transportband wil ik demontabel maken i.v.m. het vervoer. Ik heb eerst een proefmodel gemaakt om de juiste hoek en het type  band te bepalen.

De juiste hoek bleek 35 graden te zijn (hier kom ik later op terug). Voor de band heb ik vijverrubber gebruikt, deze is soepel en goed rekbaar. De band wil ik op spanning aanbrengen om de rollen, waardoor de aandrijfrol niet kan slippen. Het rubber heb ik koud met seconden lijm tegen elkaar gelijmd. De band heb ik laten overlappen en dan met een mes doorgesneden zodat de band precies aansluit. De constructie van de band bestaat uit aluminium U profielen en platen. zie de foto's hoe de delen in elkaar passen. De delen passen strak in elkaar zodat de band niet te veel zal doorbuigen.

Het laatste deel van de band heb ik inklapbaar gemaakt zodat de rubberen band er beter op te leggen is, als de band erop ligt kan ik het laatste deel terugklappen en borgen met een pen waardoor deze op spanning komt. De ondersteuning van de band en de poten van de mini trechter zijn van messing gemaakt. Het lastige van veel onderdelen solderen is om alle delen bij elkaar te houden. Ik heb gewichten op de delen gelegd waardoor alles goed gefixeerd blijft.

Voor de aandrijving had ik een ketting gebruikt ,alleen maakte deze te veel geluid en liep niet mooi over de tandwielen heen. De ketting heb ik vervangen door een riem deze loopt veel mooier. De aandrijfassen heeft Martin van Wezel gemaakt.

De trechter heb ik uit 4 delen samengesteld. Nu alles klaar is kon ik de eerste test uitvoeren. Nu kwamen de eerste problemen aan het licht. De opening van de trechter is soms aan de kleine kant en de korrels rollen soms terug van de band. Ook komen er korrels onder de band terecht en hopen zich op

De opening van de trechter heb ik nu groter gemaakt. Ik heb er een stuk vanaf gezaagd en een los kapje eronder gemaakt. De schuinte van de band heb ik verlaagd van 35 naar 29 graden. De constructie bestaat nu uit  5 delen en ik heb er nu een 1 deel tussen gemaakt om tot de juiste schuinte te komen De rubberen band is tevens verlengd, en ik heb er rubberen driehoekjes op de band gelijmd, waardoor de korrels erachter blijven haken. Nu kon ik weer gaan proef draaien. De band liep nog steeds niet mooi. Ik heb nu de toevoer van de korrels iets smaller gemaakt, zodat er ook geen korrels meer onder de rubberen band kunnen komen. En ik heb een rubber stripje aan de vulmond gemaakt waardoor ik de toevoer kan regelen.

De eerste demonstratie was tijdens de modelbouwshow Europe in Ede 2012 Na deze eerste proef bleek dat de band behoorlijk aan klapperen was. Ik heb daardoor een extra rol aangebracht  waardoor de band een extra steun heeft gekregen. Aan de zijkant van de constructie heb ik een soort geleiding gemaakt uit kunststof profielen waardoor de band niet meer zijdelinks kan verplaatsen en er komen hierdoor ook geen korrels meer onder de band Ook heb ik een extra breed kapje op de trechter gemaakt, omdat de opening aan de kleine kant was voor een kraan of shovel. Nu was het tijd om alles te spuiten. De vakwerken langs de band zijn van kunststof en deze heb ik gelijmd  aan de zijkant.

Na lang experimenteren is de band dan eindelijk klaar. Het viel niet mee om een transportband te bouwen er komt toch heel wat bij kijken om de band goed en netjes te laten functioneren. Het eindresultaat (oldtimershow Eelde 2012)