Hbisseling.jouwweb.nl
MAN F2000 » Dordrecht

Inleiding

Van mijn schoonouders heb ik een houten modelboot gekregen. De boot was al gedeeltelijk in elkaar gezet, alleen

wou het niet helemaal meer lukken. Dus heb ik de boot gekregen omdat ik al enige ervaring heb met modelbouw.

De boot is de Dordrecht van Dikar (merk). De boot is geheel van hout uitgezonderd kleinere onderdelen die van metaal zijn.

Het grootste probleem tijdens het bouwen was het krom maken van de latjes (dit had ik al vernomen! ).

kajuit

Het frame van de  kajuit is opgebouwd uit dun multiplex die aan de binnenkant verlijmd zijn met latjes. Het voorste gedeelte wordt later

nog bekleed met 2mm breed fineer. De ramen en deuren worden nog bekleed met hardhouten latjes van 1x1,5mm

kajuit-1.jpg
kajuit-2.jpg
kajuit-3.jpg

Het fineer en de hardhouten latjes worden gebeitst en de overige onderdelen worden wit geschilderd.

De treden en handvaten zijn gemaakt uit messing deze heb ik zelf in de juiste vorm gebogen.

De witte streep op de schoorsteen heb ik gemaakt uit witte tape zo krijg je een strakke rand. De tape heb ik op de juiste breedte gesneden.

Romp

Het moeilijkste gedeelte was wel het krom maken van de latjes rondom het frame. Door alleen de latjes met spijkertjes vast te zetten ging niet goed.

Het latje brak of de spijker werd eruit getrokken. Ik heb nu de latjes nat gemaakt en met 2 lijmtangen in ongeveer de juiste kromming gedrukt.

romp-1.jpg
romp-2.jpg
romp-3.jpg

De gehele romp heb ik met fijnplamuur behandeld en daarna geschuurd, dit heb ik op sommige stukken

wel 3x gedaan om een strak geheel te krijgen. Het schuren heb ik eerst met de hand gedaan,

maar al snel met een schuurmachine (excentrische).

Op de romp moesten nog verschillende latjes worden bevestigd, voor het klemmen heb ik paperclips gebruikt.

Als laatste kwam er een beuken latje van 2x3mm op de romp, deze kreeg wel een zeer kleine kromming zie foto.

opbouw-1.jpg
opbouw-2.jpg
opbouw-3.jpg

De kromming het ik verkregen door het hout nat te maken en boven een kaarsje te houden en dan langzaam met de hand

de kromming er in te buigen. Je moet wel oppassen dat het hout geen vlam vat, regelmatig nat houden dus.

Schilderwerk

De boot heb ik geschilderd met revell/humbrol potjes. Ik heb gekozen voor matte kleuren, omdat in het hout altijd kleine oneffenheden zitten

deze vallen dan minder op als het oppervlak mat is. De gladde onderdelen heb ik wel met een glanzende verf geschilderd.

Voor het afplakken van de verf heb ik nu schildersplakband gebruikt deze geeft een strakke naad en de tape plakt niet zo erg.

Het dek is 3x geschilderd de foto hieronder is genomen nadat het 2x geschilderd is.

schilder-1.jpg
schilder-2.jpg
schilder-3.jpg

De witte rand rondom de boot heb ik weer met witte tape beplakt. De tape heb ik weer op de juiste breedte af gesneden.

 

Hieronder nog enkele details van de boot. Voor het oprollen van het touw heb ik gebruik gemaakt van een tweezijdig tape en seconde lijm.

Het touw heb ik eerst om een batterij gewonden daarna het begin en einde even gefixeerd met seconde lijm daarna heb ik het tweezijdig

tape om het touw aangebracht en daarna weer een laag touw aangebracht, dit heb ik enkele malen herhaald.

detail-1.jpg
detail-2.jpg
detail-3.jpg

 

Slot

De bouw van de romp koste veel tijd vooral door het aanbrengen van de latjes en het schuren ervan. Het werken met hout is bewerkelijker

dan bijv. metaal of kunststof. De bouw van de truck en de speedboot verliep duidelijk sneller. Het resultaat mag er zijn na maanden bouwen.