Hbisseling.jouwweb.nl
MAN F2000 » FENDT vario 936

Klik hier om een tekst te typen.

 Bouwbeschrijving FENDT vario 936

fendt936-1.jpg
achterkant936-1.jpg

In deze bouwbeschrijving beschrijf ik de ombouw van een bruder FENDT vario 936.

Achter de tractor komt een kippertrailer dit zal mijn volgende project zijn.

De tractor zal de volgende functies krijgen:

- rijden voor en achteruit

- sturen links en rechts

- diverse verlichting: remlicht, stadsverlichting, groot licht, knipperlichten en zwaailampen.

- vierwielaandrijving

- het geheel wordt gespoten en krijgt de bestikkering van kriesels te Duiven

 

Ik heb eerst in autocad diverse ontwerpen gemaakt zie de foto's.

ontwerp1.jpg
ontwerp2-1.jpg

De tractor is uitgerust met 2 differentieels voor en achter. De motor drijft allebei de assen aan. De moeilijkheid bij deze tractor is dat de bandenomtrek zich verhouden tot 3:4, waardoor de vooras ook harder moet draaien dan de achteras in verhouding 4:3. De tandwielen dienen zich ook te verhouden tot 4:3. Ik heb tandwielen van 24 en 18 gebruikt

De hele carrosserie bestaat uit aluminium en is een eigen ontwerp. Ik kwam er al vrij snel achter dat de beschikbare ruimte een stuk kleiner was dan ik had gedacht, hierdoor heb ik het ontwerp diverse keren moeten aanpassen (kleiner maken).

onderstel-2.jpg
onderstel-1.jpg

Ook de servo voor de besturing had eigenlijk te weinig plaats. Ik heb zelfs de draairichting moeten ompolen. Ook het aangrijpingspunt zat te hoog. Ik heb een U strip op de bevestiging gemaakt waardoor het aangrijpingspunt weer in een horizontaal vlak bevind hierdoor zijn de uitslagen naar links en rechts weer gelijk.

besturing.jpg
onderstel-3.jpg

Ik gebruik voor de vaartregelaar, achteruit + remlicht en verlichting een CTI schakelaar.

Totaal 3 stuks.

De velgen heb ik zelf gemaakt van kunststof doppen die gebruikt worden voor de riolering.

velg-voor.jpg
velg-achter.jpg

Het grootste probleem was om het gat precies centrisch te boren zodat het wiel niet gaat slingeren. Achteraf bleek dat de adapters van robbe ook niet helemaal 100% zuiver waren. Ik heb zelf de adapters vlak moeten maken.

De tractor wordt niet uitgerust met een werkende hefinrichting omdat er alleen maar een kippertrailer erachter wordt gekoppeld. De hefinrichting is alleen statisch zie foto.

In de kippertrailer zit tevens de accu. In de tractor was geen plek meer.

Na een test rit bleek de tractor toch te snel te rijden en de motor piepte behoorlijk. Ik heb besloten om de motor te vervangen door een RB-35 1:50 motor van conrad. Het probleem nu is dat het gat op de verkeerde plaatst zit en de as van de motor niet in het midden zit. De oude overbrenging heb ik toch nog kunnen gebruiken. Ik heb alleen nieuwe verbindingsplaten hoeven te maken.

motor.jpg
onderkant.jpg

Ik kwam nog verschillende problemen tegen. De as zat te strak in de differentieel waardoor hij iets ging schommelen. De as en pin waren ook niet helemaal zuiver.

Ik heb het gat ik iets groter uitgeboord en de iets van de as en pin afgevijld.

Ook de tandwiel begon te slippen om de as. Ik heb een vlak vlakje gemaakt op de as voor de borgschroef. Ook waren de banden niet uitgelijnd. De ophanging aan de voorzijde iets verplaatst en de ophangpunten achter iets verdraaid.

Voor de verlichting maakt ik gebruik van een CTI schakelaar, dmv 1 kanaal kun je 4 functies bedienen. Door de knuppel kort en lang naar voren en naar achteren te gebruiken ontstaan 4 functies. Ik heb totaal 26 led lampjes op de tractor gebouwd. Ik heb voor elke 2 leds een weerstand gebruikt, later kwam ik erachter dat je ook 4 led op 11,1V kunt laten branden. De leds branden al op een duidelijk lage voltage dan in de handleiding staat.

Ik heb de golden white leds van conrad gebruikt. Voor de knipperlichten heb ik deze oranje geschilderd (dekkend). De leds zijn zo fel dat ze nog door de lak heen schijnen, hierdoor krijg je toch een oranje licht. De overige leds heb ik nog met een goudverf geschilderd omdat ik ze nog te fel vond. In principe zou je elke led een kleur kunnen geven dmv verven.

Aan de achterkant heb ik nog diverse aansluiten gemaakt zodat het realistischer wordt.

Er komen nog verschillende stekkers uit de achterkant die naar de kieper gaan.

100.jpg
f10.jpg
102.jpg
f11.jpg

Nu heb ik het geheel gemonteerd en is nu rijklaar. De foto hierboven is genomen tijdens de opendag van DAF jaar 2015. Nu moet de trekker nog een keer worden gespoten en die nodige stickers komen nog op de trekker. Achter de fendt komt tijdelijk een joskin kipper omdat hier de accu voor de trekker zit.