Spuitwerk

Spuitwerk is een belangrijk onderdeel van het model. Het spuitwerk blijft in het zicht terwijl bijvoorbeeld de elektronica niet meer in het zicht komt.

Spuiten is ook een vak apart je moet het toch verschillende keren gedaan hebben wil je er gevoel voor krijgen, en wil je geen zakkers of een bobbelig effect krijgen.

Het begint met het model te ontvetten. De te gebruiken ontvetters zijn:

-         wasbenzine

-         ammoniak

-         thinner (voorzichtigheid hiermee lost plastic op)

-         geen terpentine (is een olie product dus model wordt juist vettig)

 

Ik heb in het begin de fout gemaakt de onderdelen met terpentine te ontvetten. De spatschermen kreeg ik niet goed glanzend gespoten.

Ik had intussen al de 5e laag opgebracht maar nog steeds was het oppervlak niet glanzend. Ik heb toen advies gevraagd bij nama in Arnhem,

dit is een speciaalzaak op verf gebied (en meer). De verkoper vroeg meteen al hoe ik ontvet had. Het advies is nu om te kijken of de verf wel

voldoende vast zat op de spatschermen en deze nu te schuren met fijn schuurpapier (korrel 800 a 1200). Na het schuren worden de spatschermen met een

andere spuitbus gespoten deze verf droogt sneller op.

Verder ligt de ideale temperatuur om te spuiten tussen de 18°C en 21°C.

Ik heb het model in de herfst gespoten. De temperatuur in de garage was toen ongeveer 15°C. Verder wordt het afgeraden om niet te spuiten beneden de 10°C.

Om goed spuitwerk te krijgen dient eerst een primer aangebracht te worden, daarna worden verschillende dunne lagen opgebracht.

Het is belangrijk om de eerste lagen dun op te brengen de spuitnevel dient dan net alles bedekt te hebben zonder dat de spuitdruppels elkaar aantrekken,

waardoor weer een bobbelig effect ontstaat.

Ik heb zelf 1laag primer aangebracht en daarna nog 5 lagen lakverf.

Ik heb zelf spuitbussen gebruikt die bedoeld zijn voor auto’s. De kleurencode’s van de firma van dalen heb ik mee gekregen zoals de kleuren geel, rood en blauw. 

Maak jouw eigen website met JouwWeb